Efektyvus laiko valdymas 2024 metais

„Ir namai blizgės, ir visos darbinės užduotys bus padarytos. Kelių brangių savaitgalio valandų nereikės eikvoti apsipirkimui: juk tai padaryti galiu ir darbo metu!“,– galvoja dažnas,  prieš pradėdamas freelancerio karjerą. O, kai svajonė tapti savo paties šeimininku, pagaliau išsipildo, neretai tenka nusiimti rožinius akinius ir susidurti su realybe, kuri toli gražu ne visada būna tokia pozityvi. Bandant „persiplėšti“ tarp profesinio ir asmeninio gyvenimo, gerų rezultatų tikėtis neverta nei vienoje srityje.

Jūsų, kaip freelancerio veikla, turėtų prasidėti ne nuo užsakymų „medžioklės“, bet nuo būsimos dienotvarkės „susistygavimo“ bei tinkamų darbo sąlygų namuose susikūrimo. Efektyvaus laiko valdymo patarimais dalinasi tiek šią sritį tyrinėjantys mokslininkai, tiek ir patys savarankiškai dirbantys, remdamiesi asmenine patirtimi. Jei Jums vis dar aktuali ši tema, tikėtina, dar neatradote sau tinkamų „receptų“, kurie, kaip žinia, nėra universalūs.    

Turėkite pastovią darbo vietą namuose

Negalite nukreipti žvilgsnio nuo nešvarių indų kalno, sukrauto indaplovėje? Sunku atsispirti augintinio kvietimui pažaisti? O ir iš TV sklindantys animacinio filmuko garsai darbingumo nepriduoda? Užuot stengdamiesi atsiriboti nuo panašių „naminių“ dirgiklių, pasirūpinkite, jog šie Jūsų nepasiektų.

Idealu, jei darbui galite skirti atskirą kambarį, kurio duris užvėrus, smegenys tarsi „įsijungia“ į darbo režimą. O ir artimiesiems tai – aiškus signalas, jog vyras/žmona ar mama/tėtis dirba ir, nors ir teoriškai yra namuose, negali būti trukdomas/trukdoma.  Jei tokios galimybės nėra, pasistenkite atrasti profesinei veiklai kiek įmanomą tinkamesnę vietą, kurioje būtų įmanoma atsiriboti nuo namų, o visos darbui reikalingos priemonės būtų po ranka (pavyzdžiui, „įkurdinkite“ nedidelį rašomąjį stalą ir kėdę miegamojo kamputyje).  

Tvarka – dar viena būtina sąlyga, kurią turi išpildyti Jūsų darbo kampelis namuose. Atrodytų, dulkių nuvalymas ar vaiko žaislų surinkimas nuo stalo daug laiko neatima, tačiau tai – trikdis, kenkianti darbingumui ir produktyvumui. 

Apibrėžkite darbo pradžios ir pabaigos laiką

Dirbant namuose, išvengiama rytinių bei vakarinių automobilių spūsčių. Tačiau tai nereiškia, jog galima sau leisti miegoti, kiek tą rytą norisi, o darbo dieną pabaigti tada, kada pavyks. Toks „mėtymasis“ darbo valandose vargina tiek fiziškai, tiek emociškai, žinoma, neigiamai paveikdamas ir atliekamų darbų efektyvumą. Kolegos ir užsakovai, nesupažindinti su tiksliu Jūsų grafiku, nežino, kokiu metu galima kreiptis darbo reikalais, o šeimos nariai – kada yra būtent jiems skirtas laikas. Viena tokio „chaoso“ pasekmių – darbas iki vėlumos ir „parduoti“ savaitgaliai, bandant „pasivyti“ dienotvarkėje numatytus tikslus bei suplanuotas užduotis.

Aišku, Jūsų darbo grafikas neprivalo būti „normalus“, tai yra nuo 8 iki 17 valandos, tačiau konkretumas, atsižvelgiant į aplinkybes bei vidinį produktyvumo „piką“ (kai kurie darbingiausi būna, pavyzdžiui, vakare), yra būtinas. Savo darbo valandas kitiems galite „pasufleruoti“, nuodydami jas el. pašto paraše, o sau apie tai primindami, pavyzdžiui, telefone įjungtu žadintuvu, kuris gali suskambėti ne tik ryte, atėjus laikui keltis, bet ir vakare, kai reikia pabaigti darbus. 

Turėkite konkrečius tikslus

Nors ir neturite viršininko, pirštu rodančiu, ką ir kada reikia atlikti, neleiskite, jog Jūsų darbas virstų chaosu. Konkretūs, aiškiai išmatuojami tikslai gali apimti tiek darbinių užduočių atlikimą, tiek ir patį mokymosi tinkamai planuoti savo laiką procesą. Iškėlę sau, pavyzdžiui, tikslą sumažinti naudojimosi socialiniais tinklais laiką (darbo metu) iki 30 minučių, įvertinkite, kaip šį, o taip pat – kitus tikslus, pavyko įgyvendinti. Trumpalaikiai bei ilgalaikiai tikslai, atnešdami į Jūsų darbą tvarkos bei organizuotumo, padeda ne tik efektyviau valdyti savo laiką, bet ir leidžia pastebėti tobulintinas vietas.

Susidarykite detalią darbotvarkę

Jei dieną, pavyzdžiui, turint vaikų, tenka dalinti šeimai ir darbui, susidarykite dienotvarkę, kurioje konkrečiai atsispindėtų kiekvienai sričiai skiriamas laikas. Jūsų siekiamybė turėtų būti proporcingas namų ruošos, vaikų priežiūros bei kitų „naminių“ darbų pasidalijimas su antrąja puse,  nepriklausomai nuo jo/jos profesinės veiklos organizavimo formos.

Kalbant apie darbines užduotis, rekomenduojama jas išdėlioti prioritetine tvarka pagal svarbą, numatant preliminarų jų atlikimui skirtą laiką. Žinoma, dienos pabaigoje nepamirškite įvertinti, kaip pavyko įgyvendinti numatytus darbus ir suplanuokite būsimą darbo dieną.

Nebūkite „barbė devyndarbė“

„Multitaskingas“ – įgūdis, kuris šiuolaikinėje darbo rinkoje yra vertinamas, tačiau, siekiant produktyvumo, juo reikėtų naudotis saikingai. Nederėtų „bėgioti“ ne tik nuo „naminių“ prie profesinių darbų, bet ir „suplakti“ kelias užduotis į vieną. Priklausomai nuo užduoties sudėtingumo, vienai jų skirkite 45 – 60 minučių, padarykite petraukėlę (privaloma!), o tada grįžkite prie to paties arba, priklausomai nuo situacijos, pereikite prie kito darbo.  

Išmaniąsias technologijas naudokite atsakingai

Tikriausiai nereikia sakyti, jog „scrolinimas“ socialiniuose tinkluose produktyvumo nepriduoda, o, priešingai, „suvalgo“ daug brangaus Jūsų laiko. Vadinasi, galite nespėti laiku atlikti suplanuotų užduočių ir teks dirbti „viršvalandžius“. Taip ne tik sugrius Jūs kruopščiai planuota dienotvarkė, bet ir būsite priversti atimti laiko iš „rezervo“, skirto asmeniškai Jums bei šeimai.

Darbo metu naršykite tik tose svetainėse, kurios yra tiesiogiai susijusios su Jūsų atliekamu darbu. Suprantama, ne visi turi prabangą išjungti mobilųjį telefoną ar bent aktyvuoti tylos režimą (skambučiai darbo reikalais, iš vaikų ugdymo įstaigų ir pan.), tačiau tai nereiškia, jog būtina kas kelias minutes į jį žiūrėti. Pakanka, jog gautas žinutes patikrintumėte ar suplanuotus skambučius atliktumėte, pavyzdžiui, kas porą valandų. 

Žinoma, visiškai atsiriboti nuo išmaniųjų technologijų darbo dienos metu sudėtinga, o ir neverta. Iš didelės mobiliųjų bei kompiuterinių programų įvairovės galite atrasti naudingų sprendimų, padėsiančių efektyviau suplanuoti savo dieną bei atlikti kitas užduotis, susijusias su produktyvumo didinimu.

Atostogaukite, nors už tai freelanceriams niekas ir nemoka

Taip, freelancinimas suteikia galimybę dirbti iš bet kurio pasaulio kampelio. Gurkšnojate sau kokteilį po palme ir…dirbate, dirbate, dirbate. Tikros svajonių „atostogos“! Ar tikrai? Nuoširdžiai atsakykite, kiek ilgai sugebėsite išlaikyti produktyvumą bei motyvaciją, atimdami iš savęs kokybišką poilsį, kai nuo darbo reikalų atsiribojama tiek fiziškai, tiek emociškai? Tai yra – išmokdami ignoruoti faktą, jog atostoginių freelanceriams, kitaip nei dirbantiems pagal darbo sutartį, niekas, deja, nemoka. Bei nuvydami šalin nerimą dėl rizikos, jog klientas, Jums atsakius atlikti „degantį“ darbą čia ir dabar (nors Jums atostogos!), nutrauks bendradarbiavimą.

Jei susidarysite tinkamą dienotvarkę, „užprogramuotą“ efektyvesniam, darbui ir, žinoma, šios laikysitės, užsidirbsite tiek, jog nereikės „pardavinėti“ dar ir savo atostogų, kurių neabejotinai nusipelnėte.

Patarimų, skirtų freelanceriams, kaip efektyviai valdyti savo laiką, esmė – išmokti dirbti tarsi „normaliame“ darbe, nors ir nėra viršininko, galinčio pasikviesti „ant kilimėlio“ ar tame pačiame kabinete sėdinčio stropaus kolegos, kiekvieną mėnesį besipuikuojančio geriausiųjų įmonės darbuotojų top‘e, o kažkur fone (tiesą sakant, geriausiu atveju – už durų), įkyriai skalija pasivaikščiojimo kaulinantis augintinis. Atradus sau tinkamiausius „receptus“, ne tik sukursite grafiką, kuriame išlaikoma pusiausvyra tarp darbo ir asmeninio gyvenimo, bet ir pajusite tikruosius savarankiško darbo privalumus.