Mažosios bendrijos buhalterinė apskaita


Mažoji bendrija šiandien daugeliui žmonių, norinčių tapti nuosavo verslo savininkais, tampa puikia išeitimi dėl tam tikrų motyvų: nereikalingas įstatinis kapitalas, laukia ribota atsakomybė, tad bankroto atveju įsipareigojimai nebus nukreipti į asmeninį turtą, duomenis, reikalingus steigimui, galima pateikti netgi internetu, tokiu būdu sutaupant labai daug laiko ir pan. Dar vienas naudingas ir žavus privalumas yra tas, jog laukia kur kas paprastesnis buhalterinės apskaitos vedimas nei, pavyzdžiui, įsteigus uždarąją akcinę bendrovę.

Vis dėlto, tai dar tikrai nereiškia, kad mažosios bendrijos buhalterija gali būti vedama laisva forma arba būti tokia paprasta, kaip pavyzdžiui, vykdant individualią veiklą  – galioja tikslūs ir aiškūs nurodymai, kurių yra būtina laikytis. Na, o, tam, kad informacijos apie buhalterijos vedimą trūkumas netaptų kliūtimi įgyvendinant savo planus, su svarbiausiais mažosios bendrijos buhalterinės apskaitos principais susipažinti galite jau dabar.

Tačiau prieš pradedant dalintis pastebėjimais, susijusiais su mažosios bendrijos apskaitos tvarkymu, verta atsakyti ir į dar vieną klausimą: kas apskritai gali tai daryti? Atsakant į šį klausimą, reikia akcentuoti, kad laukia didelė įvairovė, kadangi mažosios bendrijos buhalterinę apskaitą gali vesti:

  • mažosios bendrijos narys;
  • buhalterinės apskaitos vedimo paslaugas teikiantis savarankiškai dirbantis asmuo;
  • buhalterinės apskaitos vedimo paslaugas teikianti įmonė;
  • pagal darbo sutartį samdomas asmuo.

Taigi, esant tokiai didelei galimų pasirinkimų įvairovei, būtina akcentuoti, kad kiekvienas mažosios bendrijos steigėjas turi gerai apgalvoti, kuris pasirinkimas yra pats geriausias jų atveju. Savaime suprantama, vertingiausias pasirinkimas yra tas, kuris neša daugiausiai naudos. Ir nors kiekviena situacija yra individuali, pabrėžti verta, jog ypač daug naudos bus tuo atveju, jei bus nuspręsta pasirinkti pirmąjį variantą, t.y., už buhalterinę apskaitą bus atsakingas pats mažosios bendrijos  narys. Na, o, kad  buhalterinės apskaitos džiunglės nebūtų labai painios, siūlome du puikius sprendimus. Vienas iš jų – unikalus sąskaitų išrašymo įrankis, kuris užtikrins patogų ir kokybišką sąskaitų išrašymą reikiamu metu,  su galimybe išsaugoti reikalingus duomenis. Taip pat paruošėme ir daug naudingos medžiagos, kuri leis pažinti svarbiausius mažosios bendrijos buhalterinės apskaitos tvarkymo momentus:

  • mažoji bendrija privalo tinkamai apskaičiuoti be sumokėti šiuos mokesčius:
  1. pelno mokestis

priklausomai nuo mažosios bendrijos situacijos, gali siekti 5 ar 15 mokesčių;

  1. pridėtinės vertės mokestis

standartinis šio mokesčio tarifas  – 21 procentas;

  1. Sodros mokesčiai (PSD ir VSD);
  2. Gyventojų pajamų mokestis

Šio mokesčio tarifas siekia 15 procentų;

  • mažosios bendrijos turi paruošti šias ataskaitas:
  1. balanso;
  2. pelno (nuostolių);
  • mažosios bendrijos narys gali gauti šias išmokas kaip avansu išmokamą pelną: mažosios bendrijos lėšų, kurias gali skirti savo asmeniniams poreikiams; o taip pat ir mažosios bendrijos pelno dalį, už trumpesnį, nei finansiniais metai, laikotarpį;
  • jei iš mažosios bendrijos lėšos yra paimamos arba gaunamos, turi būti surašomas bei pasirašomas lėšų perdavimo (paėmimo) aktas;
  • mažosios bendrijos pelnas yra paskirstomas jos narių susirinkimo metu, patvirtinus metinių finansinių ataskaitų rinkinį;
  • jos nariams pelnas turi būti paskirstomas proporcingai, atsižvelgiant į įnašo dydį.