Atnaujinta 2025-01-06
Nuo 2024 m. sausio 1 d., atsižvelgiant į 2024 m. valstybės biudžeto planą, buvo pakeistas valstybės tarnautojų, biudžetinių įstaigų darbuotojų, pareigūnų ir politikų pareiginių algų bazinis dydis, vadinamas algos atlyginimo bazinis dydis.
Šis pakeitimas atliktas remiantis Valstybės duomenų agentūros paskelbtu 2022 m. vidutiniu mėnesiniu šalies darbo užmokesčiu, įskaitant individualias įmones.
Kiek padidėjo minimalus pareiginės algos bazinis dydis 2024?
2024 metais, remiantis algos atlyginimo bazinio dydžio nustatymo įstatymu, minimalus pareiginės algos dydis padidėjo nuo 65 eurų iki 610 eurų, paveikė apie 47 tūkstančius darbuotojų. Šiam padidinimui valstybė skirė 38,6 mln. eurų. Tai svarbus žingsnis, kuriuo buvo siekiama užtikrinti tinkamas darbo sąlygas ir darbo atlyginimus valstybės sektoriuje.
Palyginus su iki 2023 m. gruodžio 31 d. galiojusiais pareiginės algos koeficientais – pasikeitimai pareiginės algos atlyginimo struktūroje tokie:
C lygio pareigybių (slaugytojo padėjėjas, ugniagesys gelbėtojas, vairuotojas, virėjas ir kt.) – 69 eurai
B lygio pareigybių (apskaitininkas, sandėlininkas, sekretorius ir kt.) – 65 eurai
A lygio pareigybių (teisininkas, buhalteris, bibliotekininkas ir kt.) – 80 eurų
Struktūrinio padalinio pavaduotojo (A lygis) – 87 eurai
Struktūrinio padalinio vadovo (A lygis) – 83 eurai
Įstaigos vadovo pavaduotojo – 257 eurai
Įstaigos vadovo (kultūros centro, sporto centro, daugiafunkcinio centro ir kt.) – 610 eurų
Biudžetinių įstaigų darbuotojų algos atlyginimo pokyčiai
Nuo 2024 m. sausio 1 d. Lietuvoje įsigaliojo nauja algų politika, kuri skirta pagerinti valstybės tarnautojų, biudžetinių įstaigų darbuotojų, pareigūnų ir politikų darbo sąlygas bei atlyginimus. Ši nauja politika grindžiama Valstybės duomenų agentūros paskelbtu 2022 m. vidutiniu mėnesiniu šalies darbo užmokesčiu, įskaitant individualias įmones. Šis pokytis yra reikšmingas žingsnis, kuriuo siekiama užtikrinti, kad biudžetinių įstaigų darbuotojai gautų teisingą ir konkurencingą darbo užmokestį, atitinkantį rinkos sąlygas.
Naujoji politika ne tik padidina minimalų pareiginės algos bazinį dydį, bet ir numato, kad biudžetinių įstaigų darbuotojų atlyginimai bus reguliariai peržiūrimi ir atnaujinami. Tai padės užtikrinti, kad darbo užmokestis atitiktų ekonomikos augimą ir infliacijos lygį, taip pat skatins darbuotojų lojalumą ir motyvaciją.
Pareiginės algos koeficientų perskaičiavimas
Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje numatyta, kad valstybės tarnautojų pareiginės algos koeficientai bus perskaičiuojami pagal asignavimų darbo užmokesčiui perskaičiavimo taisykles. Koeficientas apskaičiuojamas valstybės tarnautojo iki įstatymo įsigaliojimo gautą pareiginę algą padalijant iš naujo pareiginės algos atlyginimo bazinio dydžio.
Gautas koeficientas bus apvalinamas iki šimtųjų dalių. Įsigaliojus įstatymui – pareiginė alga negali būti mažinama, jei tarnautojas tęsia tas pačias pareigas, išskyrus tam tikrus atvejus, nurodytus įstatyme.
Pareiginės algos indeksavimo tvarka
Nuo 2025 m. planuojama ne mažiau kaip kas dvejus metus perskaičiuoti ne bazinį dydį, bet įstaigos darbo užmokesčio fondą pagal dydžio nustatymo ir asignavimų principus, įskaitant pareiginės algos atlyginimo reformą. Šis perskaičiavimas vyks pagal susitarimus su profesinėmis sąjungomis. Įstaigos vadovai galės skirstyti darbo užmokesčio lėšas pagal įstaigos darbo užmokesčio politiką.
Nacionalinėje kolektyvinėje sutartyje bus nurodytas asignavimų darbo užmokesčiui indeksavimo dydis, kuris bus taikomas įstaigoms. Tokiu būdu bus užtikrintas teisingas ir sąžiningas darbo užmokesčio fondų paskirstymas visose biudžetinėse ir viešosiose įstaigose.
Valstybės tarnautojų pareiginės algos koeficientai politikams, pareigūnams ir teisėjams
Politikų, valstybės pareigūnų, teisėjų, taip pat Seimo, Vyriausybės ir Prezidento kanceliarijos kanclerių darbo užmokestis bus indeksuojamas nacionalinėje kolektyvinėje sutartyje sutartu dydžiu pagal nustatymo ir asignavimų darbo principus, atsižvelgiant į pareiginės algos atlyginimo bazinio pokyčius. Jų darbo užmokestis bus fiksuotas įstatymu ir nepriklausys nuo įstaigos darbo užmokesčio politikos.
Savivaldybių merams, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo, bendrosios kompetencijos ir specializuotų teismų teisėjams, žvalgybos pareigūnams ir Specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnams nuo 2023 m. liepos 1 d. taikomas naujas atlyginimo skaičiavimo principas.
Pirmasis asignavimų darbo užmokesčiui perskaičiavimas
Pagal nacionalinėje kolektyvinėje sutartyje sutartą indeksavimo dydį ir asignavimų darbo užmokesčiui – pirmasis pareiginės algos atlyginimo perskaičiavimas bus atliktas 2025 m. rengiant 2026 m. Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą.
Išimtys ir specialūs atvejai
Yra kelios išimtys, kai šio įstatymo nuostatos taikomos skirtingai, ypač atsižvelgiant į pareiginės algos atlyginimo bazinio pakeitimus:
Valstybės politikų (išskyrus savivaldybių merus) pareiginėms algoms skaičiuoti šio įstatymo nuostatos taikomos tik nuo naujos politikų kadencijos pradžios.
Įstatymo 3 straipsnis taikomas savivaldybių merams, Konstitucinio Teismo, bendrosios kompetencijos ir specializuotų teismų teisėjams, žvalgybos pareigūnams ir Specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnams nuo 2023 m. liepos 1 d.
Naujosios algos struktūros įvedimas
Naujoji algos struktūra numato, kad biudžetinių įstaigų darbuotojų pareiginės algos koeficientai bus perskaičiuojami pagal asignavimų darbo užmokesčiui perskaičiavimo taisykles, o koeficientas bus apvalinamas iki šimtųjų dalių. Svarbu pažymėti, kad pareiginė alga negali būti mažinama, jei tarnautojas tęsia tas pačias pareigas, išskyrus tam tikrus atvejus, nurodytus įstatyme.
Ši nauja struktūra užtikrina, kad biudžetinių įstaigų darbuotojų pareiginės algos būtų skaičiuojamos teisingai ir skaidriai. Perskaičiavimas pagal naujus koeficientus leis tiksliau atspindėti darbuotojų indėlį ir atsakomybę, taip pat užtikrins, kad darbo užmokestis būtų proporcingas atliekamoms pareigoms. Tai yra svarbus žingsnis, siekiant pagerinti darbo sąlygas ir užtikrinti teisingą atlyginimą visiems biudžetinių įstaigų darbuotojams.
Lietuvos Respublikos algų politikos pokyčiai
Nuo 2024 m. sausio 1 d. Lietuvos Respublikoje įsigaliojo nauja pareiginės algos atlyginimo politika, skirta pagerinti valstybės tarnautojų, biudžetinių įstaigų darbuotojų, pareigūnų ir politikų darbo sąlygas bei atlyginimus. Ši nauja politika grindžiama Valstybės duomenų agentūros paskelbtu 2022 m. vidutiniu mėnesiniu šalies darbo užmokesčiu, įskaitant individualias įmones.
Pagal naują algų politiką, minimalus pareiginės algos bazinis dydis padidėjo nuo 65 eurų iki 610 eurų, o šiam padidinimui valstybė skyrė 38,6 mln. eurų. Tai reikšmingas žingsnis, siekiant užtikrinti, kad valstybės tarnautojai ir biudžetinių įstaigų darbuotojai gautų teisingą ir konkurencingą darbo užmokestį.
Naujoji politika numato, kad valstybės tarnautojų pareiginės algos koeficientai bus perskaičiuojami pagal asignavimų darbo užmokesčiui perskaičiavimo taisykles, o koeficientas bus apvalinamas iki šimtųjų dalių. Svarbu pažymėti, kad pareiginė alga negali būti mažinama, jei tarnautojas tęsia tas pačias pareigas, išskyrus tam tikrus atvejus, nurodytus įstatyme.
Nuo 2025 m. planuojama ne mažiau kaip kas dvejus metus perskaičiuoti ne bazinį dydį, bet įstaigos darbo užmokesčio fondą pagal dydžio nustatymo ir asignavimų principus. Šis perskaičiavimas vyks pagal susitarimus su profesinėmis sąjungomis, o įstaigos vadovai galės skirstyti darbo užmokesčio lėšas pagal įstaigos darbo užmokesčio politiką.
Nacionalinėje kolektyvinėje sutartyje bus nurodytas asignavimų darbo užmokesčiui indeksavimo dydis, kuris bus taikomas įstaigoms. Tokiu būdu bus užtikrintas teisingas ir sąžiningas darbo užmokesčio fondų paskirstymas visose biudžetinėse ir viešosiose įstaigose.
Naujoji algų politika taip pat numato, kad valstybės tarnautojų, pareigūnų, teisėjų, taip pat Seimo, Vyriausybės ir Prezidento kanceliarijos kanclerių darbo užmokestis bus indeksuojamas nacionalinėje kolektyvinėje sutartyje sutartu dydžiu pagal nustatymo ir asignavimų darbo principus. Jų darbo užmokesčio sudėtis bus fiksuota įstatymu ir nepriklausys nuo įstaigos darbo užmokesčio politikos.
Savivaldybių merams, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo, bendrosios kompetencijos ir specializuotų teismų teisėjams, žvalgybos pareigūnams ir Specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnams nuo 2023 m. liepos 1 d. taikomas naujas atlyginimo skaičiavimo principas. Pirmasis asignavimų darbo užmokesčiui perskaičiavimas bus atliktas 2025 m. rengiant 2026 m. Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą.
Naujoji algų politika yra svarbus žingsnis, siekiant užtikrinti tinkamas darbo sąlygas ir atlyginimus valstybės sektoriuje, bei pagerinti valstybės tarnautojų, biudžetinių įstaigų darbuotojų, pareigūnų ir politikų gyvenimo kokybę.
Naujovės, susijusios su pareiginės algos atlyginimo bazinio dydžio nustatymo ir perskaičiavimu, padės užtikrinti, kad valstybės tarnautojai ir biudžetinių įstaigų darbuotojai gautų teisingą ir konkurencingą darbo užmokestį. Tai turėtų skatinti darbuotojų lojalumą ir padidinti viešojo sektoriaus patrauklumą darbo rinkoje.
Kaip bus taikomas naujas pareiginės algos dydis?
2024 m. pradžioje kiekviena biudžetinė ir viešoji įstaiga privalėjo perskaičiuoti darbuotojų pareiginės algos atlyginimo pagal naują bazinį dydį. Tai reiškia, kad įstaigų vadovai turės užtikrinti, jog darbo užmokesčio politika atitiktų naujus teisės aktus.
Nuo 2025 metų sausio 1 dienos įsigalioja Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo 6 str. redakcija, kuri numato, kad pareiginės algos koeficientas bus taikomas įvairioms pareigybėms:
A1 lygio pareigybių algos koeficientai didinami 20%, palyginti su kitomis pareigybėmis
Socialinių paslaugų srities darbuotojų minimalūs koeficientai didinami 21%
Nacionaliniu ar tarptautiniu mastu pripažintų darbuotojų koeficientai gali būti didinami iki 100%
Trenerių koeficientai didinami pagal kvalifikacinę kategoriją: 1-a – 45%, 2-a – 55%, 3-a – 65%, 4-a – 75%, 5-a – 90%, 6-a – 100%
Treneriams be kvalifikacinės kategorijos koeficientai gali būti didinami iki 40%
Socialinių paslaugų darbuotojų koeficientai didinami pagal kvalifikaciją: 1-a – 15%, 2-a – 20%, 3-a – 30%
Socialinių paslaugų darbuotojams be kategorijos koeficientai gali būti didinami iki 10%
O gal geriau verta dirbti sau? Išbandyk sąskaita123.