Atnaujinta 2025-07-02
Mažoji bendrija – populiari verslo forma Lietuvoje dėl paprastesnės steigimo tvarkos ir mažesnių prievolių nei, pavyzdžiui, UAB. Visgi, buhalterinė apskaita vis tiek yra privaloma. MB, kaip juridinis asmuo, privalo teisingai registruoti pajamas, išlaidas, rengti finansines ataskaitas ir teikti deklaracijas.
Plačiau apie MB apskaitos niuansus kalbamės su doc. dr. Martynu Endrijaičiu, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko pavaduotoju.

Svarbiausias klausimas, kuris kyla kiekvienam MB nariui: kas gali tvarkyti šios bendrijos buhalteriją? Galimi keli variantai, ir kiekvienas jų turi savo pliusų bei minusų.
Mažosios bendrijos mokesčiai – straipsnis, kuris gali būti Jums naudingas
StraipsnisKokias teisines ar finansines pasekmes gali turėti netiksliai vedama buhalterija?
Netiksliai vedama buhalterija gali sukelti tiek administracinę atsakomybę pagal ANK, tiek baudžiamąją atsakomybę pagal BK.
Taip pat netiksliai vedama buhalterija lemia ir mokestines klaidas, dėl kurių įmonei ne tik papildomai apskaičiuojami mokesčiai, bet ir skiriami mokestiniai delspinigiai bei mokestinė bauda pagal Mokesčių administravimo įstatymą.
Be to, netiksli buhalterija lemia klaidas finansinėse ataskaitose, kurios pateikia netikslią, iškraipytą įmonės finansinės būklės atspindėjimą, kas lemia akcininkų, įmonės vadovų ir kitų asmenų suklaidinimą apie įmonės finansinę būklę.
Galimi MB buhalterijos tvarkymo būdai
Mažosios bendrijos apskaitą galima patikėti:
Kas gali tvarkyti? | Kada tai aktualu? |
---|---|
Samdomas vyr. buhalteris (pagal darbo sutartį) | Kai MB užaugusi, turi daug operacijų ir gali pasiūlyti bent 0,5 etato |
Buhalterinių paslaugų įmonė | Pradedančiai ar augančiai MB, kai norima patikėti viską specialistams |
Laisvai samdomas buhalteris | Kai reikia lankstumo, mažesnių išlaidų, individualaus aptarnavimo |
Mažosios bendrijos narys | Kai narys turi žinių, nori taupyti ir valdyti viską pats |
❓ Ar turi buhalterinių žinių?
Ne → ❓ Ar nori pilnai atiduoti šį rūpestį kitiems?
Taip → Pasirink buhalterinę įmonę
Ne → Laisvai samdomas buhalteris
Taip → ❓ Turi laiko ir motyvacijos vesti apskaitą pats?
Taip → Tvarkyk apskaitą pats (su sąskaita123)
Ne → Ieškok buhalterio pagalbos (freelancerio)
Samdomas vyr. buhalteris – sprendimas augančioms MB
Didėjančiai mažajai bendrijai, kurios veikla nuolatinė, finansinių dokumentų kiekis sparčiai auga, o sprendimai priimami remiantis skaičiais – verta samdyti profesionalų buhalterį. Tokiu atveju jis tampa ne tik mokesčių deklaracijų pildytoju, bet ir svarbiu vadybiniu partneriu.
Ar daug mažųjų bendrijų savininkų Lietuvoje patys tvarko buhalteriją?
Paprastai mažųjų bendrijų savininkai Lietuvoje samdosi atitinkamus asmenis, kurie tvarko buhalteriją. Tačiau galima daryti prielaidą, kad yra ir tokių MB savininkų, kurie patys tvarko buhalteriją
Pliusai:
- Greita reakcija į pokyčius.
- Nuolatinis kontaktas su įmone.
- Gali rengti analizę, konsultuoti verslo sprendimais.
Minusai:
- Reikalingas darbo užmokestis, socialinės garantijos.
- Naudingas tik tada, kai yra pakankamas darbo krūvis.
Buhalterinių paslaugų įmonė – patogumas be rūpesčių
Šis sprendimas itin populiarus tarp naujai įsteigtų MB, kai dar nėra aiškaus dokumentų kiekio, o nariai nori daugiau dėmesio skirti veiklai nei mokesčių deklaracijoms. Įmonės dažnai siūlo „viskas įskaičiuota“ paslaugų paketus.
Paslaugos apima | Kaina (nuo) |
---|---|
Apskaitos vedimas | ~50–100 €/mėn |
Metinės ataskaitos, deklaracijos | Įskaičiuota arba papildomai |
Konsultacijos | Į kainą dažnai įtraukta |
Pliusai:
- Nereikia gilintis į įstatymus.
- Mažesnė klaidų tikimybė.
- Dažnai gaunamos nemokamos konsultacijos.
Minusai:
- Reikia perduoti dokumentus, laukti reakcijos.
- Mažesnė kontrolė, lėtesnė komunikacija.
Laisvai samdomas buhalteris – lankstus variantas
Alternatyva įmonei – individualiai dirbantis buhalteris. Toks specialistas dažnai dirba su keliomis MB ir siūlo šiek tiek pigesnį, labiau personalizuotą aptarnavimą.
Kuo skiriasi nuo įmonės:
- Asmeniškesnis kontaktas.
- Galima tartis dėl individualaus apmokėjimo.
- Lengviau koreguoti sąlygas.
Svarbu pasirašyti paslaugų teikimo sutartį ir įsitikinti, kad buhalteris turi patirties su MB apskaita.
MB narys tvarko apskaitą pats – ar verta?
Kai kurie mažųjų bendrijų nariai nusprendžia buhalteriją tvarkyti patys. Tai ypač patrauklu tiems, kurie:
- Turi buhalterinių žinių.
- Veikla nedidelės apimties.
- Nori realiu laiku matyti finansus.
Tačiau svarbu atminti, kad MB buhalterija nėra prilyginama individualiai veiklai. Čia privaloma:
- Turėti dvejybinę apskaitą.
- Rengti metines finansines ataskaitas (balansą ir pelno/nuostolių ataskaitą).
- Teisingai pildyti ir pateikti deklaracijas (FR0475, PLN204 ir kt.).
Sąskaita123 – patogus ir lankstus sprendimas tiems, kurie nori apskaitą vesti patys.
Prisijunk!Ar įstatymai leidžia MB buhalteriją vesti pačiam be profesionalaus buhalterio?
Šiuo metu galiojantis Finansinės apskaitos įstatymas (FAĮ, įsigaliojęs nuo 2022-05-01) subjektų vadovams nedraudžia patiems tvarkyti subjekto apskaitą: tai bendrai taikoma įvairios teisinės formos subjektams (juridiniams asmenims), ne tik MB vadovams.
Tačiau Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba prie LF Finansų ministerijos (AVNT) yra parengusi rekomendacijas dėl apskaitą tvarkančio asmens.
Jose pateikta rekomendacija subjektų vadovams įsivertinti savo kompetenciją apskaitos ir finansinės atskaitomybės srityje ar tikrai sugebės tą patys daryti. Rekomendacijų tikslas yra padėti subjekto vadovui ar kitiems subjekto valdymo organams, kai tokia teisė nustatyta įstatymuose, reglamentuojančiuose subjekto veiklą, priimti sprendimą dėl subjekto finansinę apskaitą tvarkančio asmens pasirinkimo pagal FAĮ reikalavimus. Rekomendacijose pateikiami pagrindiniai siūlomi kriterijai, kurie galėtų būti taikomi pasirenkant kompetentingą asmenį subjekto finansinei apskaitai tvarkyti, finansinėms ataskaitoms, jeigu pagal teisės aktus subjektas privalo jas rengti, mokesčių deklaracijoms ir kitoms ataskaitoms, kuriose pateikiama finansinė informacija, rengti.
Jeigu nusprendėte buhalterinę apskaitą tvarkyti patys, bet nenorite pasiklysti tarp „Excel“ lentelių ir painių formulių – čia praverčia sąskaita123. Sistema sukurta specialiai tiems, kurie nori patys vesti mažosios bendrijos ar individualios veiklos apskaitą, tačiau ieško paprastesnio, aiškaus ir lietuviškai veikiančio įrankio.
Naudodamiesi sąskaita123 galite patogiai registruoti pajamas, išlaidas, išrašinėti sąskaitas, ruošti ataskaitas bei matyti visus duomenis vienoje vietoje, svarbiausia, kad be sudėtingų buhalterinių sistemų ar papildomo mokymosi. Tai puikus pagalbininkas, kai siekiate daugiau kontrolės ir nepriklausomybės savo verslo finansuose.
Kuo MB apskaita skiriasi nuo individualios veiklos?
Individuali veikla | Mažoji bendrija |
---|---|
Paprasta buhalterija, galima savarankiškai | Reikalinga dvejybinė apskaita |
Nereikia rengti finansinių ataskaitų | Privalomas balansas ir pelno/nuostolių ataskaita |
Deklaracijos pildomos kartą per metus | Reikalingos nuolatinės deklaracijos, ataskaitos VMI, SODRAI |
Asmens pajamos laikomos individualiomis | MB pajamos – įmonės, o išmokos nariams turi aiškią formą |
Kuo MB buhalterija skiriasi nuo, tarkime, UAB ar individualios veiklos apskaitos?
MB ir UAB vadovaujasi verslo apskaitos standartais (VAS). MB yra atskiras VAS skirtas (38 VAS). Šiame VAS yra pateikti apskaitos principai supaprastintai šiek tiek MB apskaitai. Tačiau pagal to paties 38 VAS 4 p. MB turi teisę pasirinkti ar apskaitą tvarkys vadovaudamasi tik 38 VAS ar visais VAS. Tuo tarpu Individualios veiklos apskaitos VAS nereglamentuoja, ją reguliuoja atskiri teisės aktai.