5 min

PVM ViDA direktyvos pokyčiai: kas aktualiausia 2025 metais?

Mėlynas gradientinis fonas su baltu lietuvišku tekstu "PVM ViDA direktyvos pokyčiai" ir abstrakčiomis suapvalintomis šviesiai mėlynų atspalvių figūromis dešinėje pusėje.
Turinys
Atnaujinta 2025-09-10

PVM (pridėtinės vertės mokesčio) direktyvos pokyčiai dažnai turi reikšmingą poveikį Europos Sąjungos šalių narių įmonėms, kurios užsiima tarpvalstybine prekyba. Šiais pokyčiais dažniausiai siekiama standartizuoti mokesčių taikymą, supaprastinti verslo procedūras ir užtikrinti skaidrumą tarp ES šalių.

Pastaruoju metu, reaguodama į kintančias rinkos sąlygas, Europos Komisija pristatė naujus PVM ViDA (PVM vidaus rinkos direktyvos) pakeitimus, kurie tiesiogiai paveiks tiek smulkų, tiek stambųjį verslą.

Taip pat paminėtina, kad pirmą kartą PVM buvo įvestas Prancūzijoje, pabrėžiant jo svarbą kapitalistinėse šalyse.

PVM ViDA direktyvos svarba Lietuvos Respublikos biudžetui

Žalias fonas su tekstu, paaiškinančiu PVM VIDA, susijusią su PVM taikymo ir administravimo reguliavimu ES bendrojoje rinkoje. Juo siekiama standartizuoti PVM sistemą, užtikrinti sklandų paslaugų teikimą, sumažinti PVM sukčiavimą. Logotipas kampe.

Europos Komisija pastaruoju metu ypač aktyviai siekia sumažinti PVM atotrūkį tarp ES valstybių narių. Jos ataskaitose skaičiuojama, kad, pavyzdžiui, dėl PVM atotrūkio ES valstybės narės 2020 m. neteko apie 93 mlrd. Eur PVM pajamų. Apie 25 proc. minėtos sumos valstybės prarado dėl ES prekyboje vykdomo PVM sukčiavimo.

Todėl Europos Komisija iniciavo viešas konsultacijas, tyrimus, buvo sudaromos darbo grupės. Galiausiai 2022 m. pabaigoje Europos Komisija pateikė siūlymus keisti PVM direktyvą – t. y. pateiktas taip vadinamas ViDA (angl. VAT in digital age,) direktyvos projektas, vadinamas „ PVM skaitmeniniame amžiuje“, kuris jau iš esmės priimtas.

Direktyvoje numatyti aukščiau aptarti pokyčiai, manytina, prisidės ir prie papildomų pajamų gavimo į Lietuvos biudžetą.

Europos Sąjungos PVM ViDA direktyva

Europos Sąjungos PVM ViDA direktyva yra skirta užtikrinti, kad visos ES valstybės narės taikytų vienodą PVM sistemą tam tikrose srityse (pvz. NT nuoma, pavėžėjų veikla per el. platformas ir kt.).

Praėjusių metų pabaigoje Europos Komisijoje buvo pasiektas susitarimas dėl PVM direktyvos (ViDA) projekto „ PVM skaitmeniniame amžiuje“.

Žinoma, šiais 2025 metais dar laukia galutiniai priėmimo darbai, tačiau panašu, kad šiais metais direktyvos projektas bus galutinai priimtas ir tuomet ES valstybės narės turės, per nustatytus terminus, įgyvendinti direktyvos nuostatas savo nacionalinėje teisėje.

PVM ViDA direktyvos įtaka Lietuvos Respublikos verslui

PVM ViDA direktyvos pokyčiai turės reikšmingos įtakos Lietuvos Respublikos verslui, kadangi jie apims aktualią ir plačią ekonominės veiklos sritį.

ViDA direktyva apimtų sandorius, susijusius su prekių ir paslaugų pirkimu bei pardavimu (įskaitant „menamus“ sandorius, konsignacinę prekybą, OSS sandorius), kurie peržengia vienos valstybės ribas ES viduje, taip pat nekilnojamojo turto nuomos ir pavėžėjimo paslaugų sandorius, vykdomus per elektronines platformas.

Pridėtinės vertės mokestis yra vartojimo mokestis, apskaičiuojamas pagal prekių ir paslaugų pridėtinę vertę įvairiuose gamybos etapuose.

PVM mokėjimas yra svarbi mokesčių mokėtojų pareiga, apimanti PVM deklaravimo ir mokėjimo procesą Lietuvoje.

PVM ViDA direktyvos pokyčiai ir jų įtaka Lietuvos Respublikos verslui

Text image titled "PVM VIDA direktyvos pokyčiai" with three bullet points: 1) Sąskaitos faktūros būtų tik elektroninės, 2) Pokyčiai dėl PVM registracijos, 3) Platformos. Logotipas: Sąskaita123.

PVM ViDA direktyvos pokyčiai yra itin svarbūs Lietuvos Respublikos verslui, nes jie gali reikšmingai paveikti šalies ekonomines sąlygas ir verslo aplinką.

Apžvelkime svarbiausius pokyčius.

1. Vienas pagrindinių šios iniciatyvos siūlymų – kad sandoriams tarp ES įmonių PVM sąskaitos faktūros būtų teikiamos tik elektroniniu formatu ir deklaruojamos realiuoju laiku.

Tai reiškia, kad elektroninėmis bus laikomos tik tokios sąskaitos faktūros, kurios išrašytos, perduotos ir gautos struktūrizuotu elektroniniu formatu, leidžiančiu tokias sąskaitas apdoroti automatiniu elektroniniu būdu. Sąskaitą faktūrą galite išrašyti sąskaita123 sistemoje.

Vadinasi, Lietuvos įmonė, parduodanti prekes ar paslaugas ES įmonėms arba jų iš tokių įmonių įsigyjanti, turės naudoti elektronines sąskaitas faktūras.

Šiuo metu Lietuvos praktikoje, pavyzdžiui, elektroniniu paštu persiųsta sąskaita PDF formatu laikoma elektronine. Taip yra todėl, kad Lietuvos teisės aktai nelaiko formato ribojančiu kriterijumi. Svarbu, kad PVM sąskaita faktūra būtų išrašyta ir gauta elektroniniu būdu. Tačiau ši praktika keisis – bus pereita prie vieningo elektroninio formato.

2. Pokyčiai dėl PVM registracijos

Pirmiausia, ViDA pasiūlymu siekiama sudaryti sąlygas tarpvalstybinę prekybą ES vykdančioms įmonėms apie savo sandorius pranešti per vieną PVM registraciją bei taikyti atvirkštinį apmokestinimą „verslas verslui“ sandoriams. Tai reiškia, kad PVM mokėtojas, tiekdamas prekes ar teikdamas paslaugas kitos valstybės PVM mokėtojui – kai teikimo vieta yra kita ES šalis ir jei tiekėjas toje valstybėje neturi padalinio – galės išrašyti sąskaitą, neskaičiuodamas PVM.

Vadinasi, pirkėjas tiesiog apskaičiuos PVM „atvirkštinio“ apmokestinimo principu. Tad ViDA pasiūlymu siekiama įtvirtinti „atvirkštinio“ PVM apmokestinimo mechanizmą, sandoriams tarp dviejų skirtingų ES šalių PVM mokėtojų.

Šiuo metu Lietuvos įmonės, mokėdamos PVM atitinkamoje kitoje valstybėje, patiria papildomų išlaidų, pavyzdžiui, PVM registracijos, deklaracijų teikimas už mėnesį ir kt. Taip yra todėl, kad šiuo metu Lietuvos įmonei gali atsirasti prievolė registruotis PVM mokėtoju užsienio valstybėje dėl, ne Lietuvoje atliekamų prekių pardavimo, nekilnojamojo turto sandorių ir pan.

Be to, ViDA pasiūlymas plečia OSS sistemos taikymą. Kitaip tariant, remiantis PVM vieno langelio principu pagrįstos sistemos modeliu, jau galiojančiu internetinės prekybos įmonėms, pasiūlymas leidžia įmonėms, parduodančioms prekes ir paslaugas vartotojams kitoje valstybėje narėje, PVM mokėtoju registruotis tik vieną kartą per visą laikotarpį bei vykdyti PVM įsipareigojimus per vieną internetinį portalą viena kalba. Tai reiškia, kad OSS sistemoje reikės deklaruoti per atitinkamą laikotarpį pervežtas įmonės prekes, pateikiant sumas pagal kiekvieną šalį, į kurią prekės nuvežamos.

3. Platformos

Pastarųjų veikla tiek Lietuvoje, tiek ES valstybėse vis labiau populiarėja, pavyzdžiui, vis daugiau trumpalaikės gyvenamojo būsto nuomos bei keleivių vežimo paslaugų teikiama per tokias platformas.

Esmė tokia, kad pagal ViDA direktyvos projektą elektroninės platformos, per kurias vyksta trumpalaikė nekilnojamojo turto nuoma ir teikiamos keleivių vežimo paslaugos, būtų įpareigotos sumokėti PVM už tikruosius šių paslaugų teikėjus – t. y. už fizinius asmenis, kurie nėra PVM mokėtojai, ir mažas įmones. Taigi, šiuo pakeitimu siekiama, kad trumpalaikės nekilnojamojo turto nuomos ar keleivių vežimo paslaugos, teikiamos per platformas, visada būtų apmokestinamos PVM.

Praktikoje tai reikštų, kad paslaugos, kurias teikia ne PVM mokėtojai, pabrangtų taikomo PVM dydžiu. Kaip rašoma Europos Komisijos išvadose – šiuo metu iškreipiama konkurencija, kadangi per elektronines platformas nekilnojamojo turto nuomos, keleivių vežimo paslaugos yra teikiamos pigiau, palyginus su verslo subjektais, kurie yra PVM mokėtojai ir moka PVM.

Europos Komisijos tyrimai atskleidė, jog, kuomet ne PVM mokėtojai fiziniai asmenys ar mažos įmonės, per elektronines platformas, nuomoja nekilnojamąjį turtą (trumpalaikei nuomai) ar teikia pavėžėjimo (taksi) paslaugas, tokiu būdu nesurenkamos ženklios PVM sumos, o pastarųjų platformų paslaugos vis labiau populiarėja dėl savo pigumo.

Be to, PVM ViDA direktyvos pokyčiai gali būti susiję su Europos Sąjungos teisės aktų pokyčiais, kurie gali paveikti Lietuvos verslo aplinką.

Lietuvos verslui svarbu sekti Europos Sąjungos finansų politikos pokyčius, nes jie gali daryti įtaką šalies verslo aplinkai. Naujos finansų politikos kryptys gali lemti papildomus reikalavimus ar galimybes, susijusias su PVM mokėjimu ir apskaita.

Galiausiai, PVM ViDA direktyvos pokyčiai gali būti susiję su naujų technologijų įdiegimu, kurios gali paveikti Lietuvos verslo aplinką. Pavyzdžiui, skaitmeninės technologijos gali pakeisti PVM apskaitos ir mokėjimo procesus, todėl verslui svarbu būti pasiruošusiam šiems pokyčiams.

Apibendrinant, Lietuvos Respublikos verslui svarbu nuolat sekti PVM ViDA direktyvos pokyčius ir būti pasiruošusiam prisitaikyti prie naujų reikalavimų. Tai padės išlaikyti konkurencingumą ir užtikrinti sėkmingą veiklą besikeičiančioje ekonominėje aplinkoje.

Tekstas lietuvių kalba žaliame fone su kumeliu ir atversta knygos iliustracija. Pranešimas verčiamas taip: „Tikimasi, kad dauguma direktyvos nuostatų įsigalios valstybėse nuo 2030 m. سąskaita123 logotipas apačioje.
author avatar
Doc. dr. Martynas Endrijaitis
Doc. dr. Martynas Endrijaitis yra mokesčių teisės ekspertas, VU Teisės fakulteto ir Verslo mokyklos docentas, įvairių nacionalinių ir tarptautinių mokslinių bei praktinių straipsnių mokesčių, teisės, finansų temomis komentarų autorius. Martynas taip pat skaito paskaitas mokesčių teisės, finansinės apskaitos ir audito teisės bei viešųjų finansų teisės temomis, vadovauja kursiniams, magistro darbams ir disertacijoms. Švietimo ir mokymo tikslais straipsniuose, komentaruose pateikiama autoriaus kaip pedagogo ir mokesčių teisės eksperto nuomonė. Martynas turi VU socialinių mokslų (teisės) daktaro laipsnį, taip pat VU ekonomikos (finansinės apskaitos ir audito) magistrą ir gavęs apdovanojimą už nuopelnus mokslui.
Gaukite naudingiausius savaitės patarimus
Toliau skaitykite
Baltas tekstas "Konsoliduotos pajamos" mėlyname gradientiniame fone su iš dalies matomomis abstrakčiomis šviesiai mėlynomis piktogramomis, įskaitant apskritimą ir suapvalintus stačiakampius.
8 min Darius Šoparas
Konsoliduotos pajamos: kaip jas teisingai apskaičiuoti ir analizuoti?
Šiuolaikinėje verslo aplinkoje daugelis įmonių veikia ne kaip pavieniai subjektai, o kaip didesnių įmonių grupių dalis. Konsoliduotos pajamos – vienas svarbiausių finansinių rodiklių, kuris gali padėti įvertinti visos įmonių grupės veiklos rezultatus. Jos atspindi bendras grupės pajamas. Konsoliduotų pajamų samprata Konsoliduotos pajamos – tai visos įmonių grupės sugeneruotos pajamos, kurios pateikiamos kaip vienas bendras rodiklis […]
Šviesiai mėlynas gradientinis fonas su baltu tekstu "Verslo apskaitos standartai" ir abstrakčiomis finansinėmis piktogramomis, įskaitant apskritimą ir į kortelę panašų stačiakampį, dešinėje ir kairėje pusėje.
3 min Darius Šoparas
Verslo apskaitos standartai
Verslo apskaitos standartai padeda Statistikos departamentui ir kitoms institucijoms palyginti finansinius rezultatus tarp įvairių įmonių ir veiklos sričių. Jie naudingi ir pačioms įmonėms, nes padeda priimti pagrįstus sprendimus, didina investuotojų pasitikėjimą bei skatina efektyvų veiklos planavimą. Verslo apskaitos standartai Lietuvoje Lietuvoje šiuo metu taikomi 43 Verslo apskaitos standartai (VAS). Jie apibrėžia, kaip teisingai: Verslo apskaitos […]
Baltas lietuviškas tekstas mėlyname gradiento fone su abstrakčiomis suapvalintomis formomis. Tekste rašoma: "Kiek reikia atidirbti išeinant iš darbo?" (Kiek reikia įspėti išeinant iš darbo?).
5 min Darius Šoparas
Kiek reikia atidirbti išeinant iš darbo 2025: gairės ir žingsniai, kuriuos reikia žinoti
​Jei planuojate nutraukti darbo sutartį savo iniciatyva, be svarbių priežasčių, turite raštu įspėti darbdavį ne vėliau kaip prieš 20 kalendorinių dienų. Tačiau yra situacijų, kai įspėjimo terminas gali būti trumpesnis:​ Atkreipkite dėmesį, kad įspėjimo laikotarpis nėra pratęsiamas dėl laikino nedarbingumo ar atostogų. Darbo sutartis pasibaigia pasibaigus įspėjimo terminui, net jei tuo metu esate nedarbingas ar […]

Išbandyk jau dabar.
Nemokamai!

Optimizuokite savo verslo procesus jau dabar.
Registruokitės ir pradėkite jau šiandien!

Išbandykite sistemą nemokamai