5 min

Kas yra uždaroji akcinė bendrovė (UAB)?

Baltos, paryškintos raidės, kuriose rašoma „UAB“, yra centre ant lygaus gradiento fono, kuris pereina nuo raudonos kairėje iki violetinės dešinėje.
Turinys
Atnaujinta 2025-04-24

Uždaroji akcinė bendrovė (UAB) yra atsakomybės privatus juridinis asmuo, kurį sudaro akcininkai, valdantys įstatinį kapitalą. Uždaroji akcinė bendrovė yra privatus juridinis asmuo, kurio įstatinis kapitalas yra padalintas į dalis, vadinamas akcijomis. Civilinės atsakomybės privatus juridinis asmuo apsaugo akcininkų asmeninius turtus nuo verslo rizikos.

UAB veiklą reglamentuoja akcinių bendrovių įstatymas, kuris nustato pagrindines taisykles, įskaitant minimalaus kapitalo reikalavimus, akcininkų teises ir pareigas bei UAB steigimo ir valdymo procedūras. UAB yra ribotos atsakomybės, o tai reiškia, kad jos akcininkai nėra atsakingi už bendrovės skolas.

Tai populiariausia Lietuvoje juridinio asmens teisinė forma. Uždaroji akcinė bendrovė yra ribotos civilinės atsakomybės, o tai reiškia, kad jos akcininkai nėra atsakingi už bendrovės skolas.

Infografika lietuviškai pavadinimu „UAB steigimo žingsniai“ parodanti 5 žingsnius formuojant UAB: pavadinimo rezervavimas, dokumentų paruošimas, sąskaitos atidarymas, įmonės registracija ir registracijos mokesčio detalės.

Įstatinis kapitalas

Nuo 2023 m. gegužės 1 d. minimalus UAB įstatinis kapitalas yra 1 000 eurų . Šis kapitalas formuojamas akcininkų piniginiais įnašais ir pervedamas į specialią kaupiamąją sąskaitą, atidarytą viename iš Lietuvos bankų

Akcininkų skaičius

Pagal galiojančius teisės aktus, UAB akcininkų skaičius nėra ribojamas . Tai leidžia įmonei turėti tiek vieną, tiek kelis šimtus akcininkų, priklausomai nuo verslo poreikių.​

UAB steigimo procesas

Pavadinimo rezervavimas

Prieš registruojant įmonę – būtina pasirinkti unikalų pavadinimą ir jį rezervuoti Juridinių asmenų registre. Pavadinimas turi atitikti Valstybinės lietuvių kalbos komisijos reikalavimus.​

Steigimo dokumentų parengimas

Parengiami šie dokumentai:

  • Steigimo aktas (jei steigėjas vienas) arba steigimo sutartis (jei steigėjų daugiau).
  • Įstatai, kuriuose nurodomi įmonės veiklos tikslai, valdymo organai, akcininkų teisės ir pareigos.

Kaupiamosios sąskaitos atidarymas

Atidaroma kaupiamoji sąskaita viename iš Lietuvos bankų ir į ją pervedamas įstatinis kapitalas. Bankas išduoda pažymą apie įnašo gavimą, kuri būtina registruojant įmonę.

Įmonės registravimas

Pateikus visus reikalingus dokumentus Registrų centrui – UAB įregistruojama Juridinių asmenų registre. Registracija gali būti atliekama elektroniniu būdu arba fiziškai. Elektroniniu būdu registracija kainuoja 14,02 Eur, o pateikus dokumentus fiziškai – 30,83 Eur.

Mokesčiai ir finansiniai aspektai

Pelno mokestis

Nuo 2025 m. sausio 1 d. standartinis pelno mokesčio tarifas padidėjo nuo 15% iki 16% . Mažoms įmonėms, kurių metinės pajamos neviršija 300 000 eurų ir vidutinis darbuotojų skaičius neviršija 10 – taikomas lengvatinis 6% tarifas.

Dividendų apmokestinimas

Išmokami dividendai apmokestinami 15% gyventojų pajamų mokesčiu (GPM).​

Pridėtinės vertės mokestis (PVM)

UAB privalo registruotis PVM mokėtoju, jei per paskutinius 12 mėnesių apyvarta iš Lietuvos viršija 45 000 eurų arba per metus įsigyta prekių iš ES viršija 14 000 eurų.

Privalumai ir trūkumai

Privalumai

  • Ribota atsakomybė. Akcininkai už bendrovės prievoles atsako tik savo įnašais.
  • Kapitalo pritraukimas. Galimybė pritraukti investicijų išleidžiant naujas akcijas.
  • Lankstumas. Akcijų perleidimas leidžia lengvai keisti savininkus.​

Trūkumai

  • Pradinio kapitalo reikalavimas. Būtina turėti bent 1 000 eurų įstatiniam kapitalui.
  • Buhalterinė apskaita. Privaloma tvarkyti buhalterinę apskaitą ir teikti finansines ataskaitas.
  • Dividendų išmokėjimas. Pelno paskirstymas galimas tik per dividendus, kurie apmokestinami.

Pagrindiniai veiklos principai

Uždarosios akcinės bendrovės aukščiausia valdymo forma yra akcininkų susirinkimas, kuris išrenka įmonės valdybą, administraciją ir vadovą. Kiekvienas akcininkas turi specifines teises ir pareigas, kurios jam suteikiamos pagal turimas akcijas, pabrėžiant teisinę sistemą, reglamentuojančią šiuos aspektus pagal Lietuvos įstatymus. UAB yra ribotos civilinės atsakomybės privatus juridinis asmuo, kurio kapitalas padalintas į akcijas, tad jos užtikrina akcininkų asmeninio turto apsaugą verslo nesėkmės atveju.

Taigi, prieš steigiant UAB reikia sušaukti steigiamąjį susirinkimą, kuriame bus renkama stebėtojų taryba, bendrovės valdybą ir bendrovės vadovas.

Organizacinės struktūros diagrama lietuvių kalba, rodomos keturios žalios suapvalintos dėžutės su etiketėmis: 1. Akcininkų susirinkimas, 2. Valdyba, 3. Direktorius, 4. Stebėtojų taryba (jei yra), su "Sąskaita123" apačioje.

Akcininkų susirinkimo metu nusprendžiami esminiai klausimai:

  1. Sudaromi bendrovės įstatai.

  2. Nusprendžiama, kaip bus padalintas įstatinis kapitalas – akcijos.

  3. Išrenkamas uždarosios akcinės valdyba, bendrovės direktorius, atsakingas asmuo ar institucija už buhalteriją.

  4. UAB tikslas yra siekti pelno užsiimant pačia įvairiausia veikla – prekyba, gamyba, paslaugų teikimu. Veiklos sritys turi būti aprašomos steigimo dokumentuose.

Uždarosios akcinės bendrovės likvidavimas

Akcininkams nusprendus baigti UAB veiklą ar taip nutarus teismo sprendimu – bendrovės turtas parduodamas, apmokamos skolos, kitas turtas paskirstomas akcininkams.

Apie UAB likvidavimą skaitykite mūsų paruoštame straipsnyje
Straipsnis

UAB taip pat galima parduoti kitai įmonei ar pakeisti verslo formą į akcinę bendrovę (AB).

Privalomi UAB steigimo dokumentai

Reikalingi uždarosios akcinės bendrovės steigimo dokumentai ir formos registravimui:

  • UAB įstatai;

  • prašymą registruoti juridinių asmenų registre (JAR-1);

  • vienasmenio valdymo organo forma (JAR-VO-V);

  • taisyklė, pagal kurią asmenys veikia juridinio asmens vardu (JAR-T);

  • juridinio asmens kontaktinės informacijos forma (KD-1)

Pateikiame nuorodą iš “Registrų centro”, kurioje pasirinksite jums tinkančias sąlygas UAB steigimui UAB steigimo dokumentai, o paspaudę Toliau, rasite dokumentų ir reikalavimų sąrašą. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį į akcinių bendrovių teisinį reguliavimą, kuris apima tiek viešas, tiek privačias akcines bendroves ir jų kapitalo bei valdymo struktūras.

author avatar
Darius Šoparas CEO
Darius Šoparas yra fintech SaaS'o Sąskaita123 įkūrėjas su daugiau nei 20 metų patirtimi. Ilgametė patirtis IT ir finansų industrijoje, bei aistra tech inovacijoms leidžia Dariui įkvėpti naujus, augančius verslus, padėti jiems racionalizuoti savo veiklą ir pasiekti finansinių tikslų.
Gaukite naudingiausius savaitės patarimus
Toliau skaitykite
Gradiento fonas nuo mėlynos iki violetinės su tekstu "I. VAZ GIDAS" centre balta spalva.
11 min Darius Šoparas
i.VAZ gidas
i.VAZ yra Išmaniosios Mokesčių Administravimo Sistemos (i.MAS) posistemė, skirta važtaraščių duomenų teikimui Valstybinei mokesčių inspekcijai (VMI) pagal teisės aktų reikalavimus ir duomenų teikimo prievoles. Ši posistemė leidžia mokesčių mokėtojams teikti važtaraščių duomenis elektroniniu būdu, užtikrinant jų saugumą ir tikslumą. Naudodamiesi i.VAZ – įmonės gali lengvai ir greitai pateikti visą reikiamą informaciją apie krovinio vežimą, taip […]
Baltas tekstas „MTEP“ didžiosiomis raidėmis, centre vientisame ryškiai žaliame fone.
4 min Doc. dr. Martynas Endrijaitis
MTEP lengvata
Pelno mokesčio įstatymas (toliau – PMĮ) numato įvairias pelno mokesčio lengvatas įmonėms. Pavyzdžiui, lengvata investiciniam projektui, lengvata išlaidoms kinui remti, akcijų paketo pardavimo pajamų neapmokestinimas ir t. t. Viena iš šių aktualių lengvatų yra ir taip vadinama MTEP lengvata. MTEP pelno mokesčio lengvata taikoma įmonėms, kurios vykdo mokslinius tyrimus ir eksperimentinę plėtrą. Įmonės gali tris […]
Nuotraukoje baltomis didžiosiomis raidėmis pavaizduotas žodis „DEKLARAVIMAS“, kurio centre yra gradientinis fonas, pereinantis iš mėlynos spalvos kairėje į geltoną dešinėje.
4 min Doc. dr. Martynas Endrijaitis
Aktualūs praktiniai pajamų deklaravimo klausimai: 2025 metų gairės
Šiemet deklaruojant pajamas už praėjusius 2024 metus naujovių nėra. Svarbiausia prisiminti šias pajamų deklaravimo datas: gegužės 2 d. – terminas pateikti pajamų deklaraciją bei liepos 31 d. – ikis šios datos grąžinamos permokos. Taigi, deklaracijas, prašymus skirti dalį sumokėto gyventojo pajamų mokesčio (GPM) paramai, o kai kuriems ir pateikti turto deklaracijas, per Elektroninio deklaravimo sistemą […]

Išbandyk jau dabar.
Nemokamai!

Optimizuokite savo verslo procesus jau dabar.
Registruokitės ir pradėkite jau šiandien!

Išbandykite sistemą nemokamai