Atnaujinta 2025-09-17
Naujos savarankiškos veiklos pradžia dažnam kelia klausimų ir nerimo. Nors darbas sau gali reikšti sudėtingesnį buhalterijos tvarkymą, jis kartu atveria lankstumo ir finansinės laisvės galimybes.
Kai kurios baimės yra nepagrįstos, kitos – visiškai realios, tačiau veiklos pradžiai būtinas drąsus pirmas žingsnis. Kad jis būtų tvirtesnis, parengėme naudingų patarimų ir surinkome aktualią informaciją iš Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI), „Sodros“ bei Darbo inspekcijos puslapių.
Nežinote, kaip pradėti individualią veiklą? Savo patirtimi dalijasi www.ecomcorner.ee CEO Rokas Zubas.

Rask savo sritį
Raskite savo sritį, kurioje norėtumėte dirbti. Tai gali būti tekstų rašymas, fotografija, dizainas, programavimas, elektroninių produktų kūrimas, maketavimas, piešimas, net konditerija.
Jei nežinote, ką norėtumėte veikti arba jaučiate, kad nei vienoje iš sričių neturite pakankamai žinių ar patirties – išbandykite kelias sritis, kol atrasite, kurioje norėtumėte gilinti žinias labiausiai. Dirbti sau reiškia, kad galite eksperimentuoti ir atrasti tai, kas jums iš tiesų patinka.
Kaip teigia Rokas: "Laisvė – tai nebūti pririštam prie konkrečios vietos ar darbo valandų nuo X iki Y. Galiu dirbti savo tempu ir pasirinkti, kada pradėti ar baigti dieną. Man svarbios ir galimybės – kai kuriuos darbus galiu atlikti už fiksuotą atlyginimą, bet jei žinau, kaip tą patį produktą ar paslaugą tinkamai parduoti, uždarbis gali būti kur kas didesnis".
Susikurk portfolio
Jūsų portfolio yra svarbiausias įrankis, kuris atspindi jūsų profesionalumą ir kompetencijas. Tai ne tik darbų pavyzdžiai, bet ir asmeninė vizitinė kortelė, padedanti potencialiems klientams apsispręsti dėl bendradarbiavimo.
Rekomenduojama naudoti internetines platformas, pavyzdžiui – „Behance” arba „Dribbble„, nes jose galite lengvai talpinti ir dalintis savo darbais su pasauline auditorija. Jei jūsų veikla labiau susijusi su rašymu – verta apsvarstyti savo darbų talpinimą „Medium” platformoje. Žinoma, jeigu rašote anglų kalba.
Naudingas gali būti ir fizinis portfolio, ypač bendraujant gyvai susitikimų metu. Svarbiausia, kad jūsų darbų rinkinys būtų struktūruotas, vizualiai patrauklus ir akcentuotų jūsų geriausius pasiekimus. Naudokite tokius įrankius kaip „Canva” arba „Adobe Portfolio”, kurie leidžia kurti estetiškus ir profesionalius dizainus be didelių pastangų.
Nepamirškite reguliariai atnaujinti portfolio, kad jis visuomet atspindėtų naujausius jūsų pasiekimus ir stipriausias kompetencijas.
Kaip skoningai pateikti portfolio Linkedin platformoje skaitykite čia.
StraipsnisKaip pradėti freelancerio karjerą? Išmok planuoti savo laiką!
Laiko planavimas yra vienas pagrindinių įgūdžių, kuris yra būtinas savarankiškai dirbantiems žmonėms. Tai ne tik padės atlikti užduotis laiku, bet ir išvengti chaoso darbe. Rekomenduojama naudoti skaitmenines planavimo programas, pavyzdžiui, “Trello”, “Asana” ar “Google Calendar”, kurios leidžia sekti užduotis ir nustatyti prioritetus.
Darbo inspekcija pabrėžia, kad tinkamas darbo ir poilsio balansas yra būtinas siekiant išvengti perdegimo. Nepamirškite į savo grafiką įtraukti ne tik darbo užduočių, bet ir pertraukų, kurios padeda atkurti produktyvumą.
Naudingas įrankis yra “RescueTime”, nes jis padeda sekti – kiek laiko praleidžiate prie įvairių veiklų. Sėkmingam freelancerių darbui būtina gebėti derinti asmeninius prioritetus su formalumais ir sistemingai valdyti biurokratinius procesus.
Registruokite veiklą
Pradėdami savarankišką veiklą – turite pasirinkti tinkamiausią jos formą. Vis daugiau žmonių renkasi darbą sau, tačiau rasti tinkamą darbą gali būti iššūkis. Lietuvoje populiariausios formos yra verslo liudijimas, individuali veikla pagal pažymą ir įmonės steigimas.
VMI tinklalapyje galite rasti skaičiuokles, kurios padės apskaičiuoti galimas mokesčių sumas ir pasirinkti optimalų veiklos modelį. Pagal VMI statistiką, 2024 m. Lietuvoje buvo užregistruota apie 232 981 individualią veiklą vykdančių asmenų (šaltinis: VMI).
Dirbti sau – tai pačiam pasirūpinti socialiniu draudimu
Sodra primena, kad ir kokios būtų aplinkybės – savarankiškai dirbantys asmenys privalo mokėti privalomojo sveikatos draudimo (PSD) ir valstybinio socialinio draudimo (VSD) įmokas. Šios įmokos užtikrina Jūsų socialinę apsaugą – teisę į sveikatos priežiūros paslaugas, pensijų kaupimą ir t. t.
Nuo 2025 m. sausio 1 d. minimalioji mėnesinė alga (MMA) yra 1038 eurai, todėl PSD įmoka siekia 72,45 eurų per mėnesį (šaltinis: Sodra).
Pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, asmenys, kurie pirmą kartą pradeda vykdyti individualią veiklą, turi mokėti valstybinio socialinio draudimo (VSD) įmokas nuo veiklos pradžios. Tačiau tam tikrais atvejais gali būti taikomos išimtys ar lengvatos. Išsamią informaciją apie VSD įmokų mokėjimą ir galimas lengvatas teikia „Sodra“.
Investuokite į savo reputaciją
Dirbdami savarankiškai nuo pirmos dienos turite investuoti į savo reputaciją, nes tai gali suteikti kur kas didesnių pranašumų ir sėkmės galimybių. Tai apima ne tik kokybišką paslaugų teikimą, bet ir skaidrią komunikaciją su klientais bei atsakingą apskaitos tvarkymą.
Pavyzdžiui, tvarkingai išrašytos sąskaitos ar išsamūs darbų pavyzdžiai palieka teigiamą įspūdį. Tam Jums geriausiai pagelbės sąskaita123.
O štai socialiniai tinklai “LinkedIn” ar “Instagram” gali tapti puikia platforma dalintis savo darbais ir klientų atsiliepimais. Taip pat rekomenduojama naudoti tokias platformas kaip “Canva” dizainams ar prezentacijoms kurti.
Žinokite, kada pasakyti „ne”
Priimdami visus užsakymus – rizikuojate pervargti ir sumažinti darbo kokybę. Svarbu mokytis iš patirties, bendrauti su kitais laisvai samdomais specialistais ir dalintis įžvalgomis. Nepabijokite pasakyti “ne”, jei užsakymas neatitinka Jūsų gebėjimų ar užimtumo galimybių.
VDI akcentuoja, kad tinkamas darbo ir poilsio laiko derinimas yra esminis veiksnys darbuotojų sveikatai ir našumui užtikrinti. Rekomenduojama nusistatyti asmeninius tikslus, susijusius su darbo ir poilsio režimu, planuoti veiklas taip, kad būtų suderinti profesiniai bei šeimos įsipareigojimai, ir poilsiui skirtas laikas.

Rokai, kokių tikslų siekiate artimiausiu metu?
"Artimiausiu metu siekiu įsitvirtinti JAV ir Jungtinės Karalystės rinkose su savo teikiamomis paslaugomis. Taip pat planuoju paleisti SaaS produktą su prenumeratos (subscription) modeliu".
Svarbiausia – neužsidaryti namuose
Nors dirbti iš namų yra patogu, labai svarbu palaikyti ryšius su kitais žmonėmis. Dalyvaukite renginiuose, kurie yra skirti freelanceriams arba prisijunkite prie virtualių grupių, kuriose galima dalintis patirtimi ir idėjomis.
Didžiuosiuose miestuose populiarėja bendrai naudojamos darbo erdvės (co-working spaces), kurios ne tik skatina bendravimą, bet ir gali būti puiki vieta rasti naujų klientų ar partnerių. Pavyzdžiui, “Workland” arba “Regus” biurai teikia lankstų darbo vietų nuomos modelį.
Kas sunkiausia freelanceriui – disciplina, klientai ar nežinomybė?
„Manau, kad su visais paminėtais iššūkiais susiduria daugelis, ypač freelancerio karjeros pradžioje – kol dar kuri savo reputaciją, pradedi gauti pirmąsias rekomendacijas ir klientų pasitikėjimą"
Ar grįžtum kada nors į biurą?
Taip, kai tas biuras bus mano... :)
Išmokite tinkamai valdyti kainodarą
Jūsų asmeninio portfolio kūrimas yra būtinas, siekiant pritraukti klientus ir išlaikyti paslaugų kokybę, nes tai leidžia parodyti savo geriausius darbus ir įgūdžius. VMI tinklalapyje pateikiamos rekomendacijos – kaip nustatyti tinkamą pelno maržą ir kt. Taip pat verta stebėti rinkos kainas, kad galėtumėte išlikti konkurencingi.
Tobulėkite nuolat, nesustokite…
Nuolatinis tobulėjimas yra būtinas siekiant išlaikyti konkurencingumą. Dalyvaukite mokymuose, seminaruose ar internetiniuose kursuose, kurie padės gilinti žinias. Daugelis jų yra nemokami ir prieinami įvairiose platformose, tokiose kaip „Coursera” ar „Udemy”.
Darbo inspekcija taip pat organizuoja mokymus, kurie yra skirti supažindinti su darbo saugos reikalavimais ir teisinėmis aktualijomis. Nepamirškite naudoti „Skillshare”, kad galėtumėte mokytis kūrybinių įgūdžių.
Atsakingai tvarkykite buhalteriją
Buhalterinė apskaita dažnai asocijuojasi su daugybe taisyklių, skaičiavimų ir dokumentų tvarkymu. Tiesa, šiuolaikinės technologijos suteikia galimybes šį procesą paversti greitesniu ir paprastesniu. Vienas iš patogiausių sprendimų – naudotis buhalterinės apskaitos sistemomis, tokiomis kaip „Sąskaita123“.
Naudojant tokią sistemą kaip „Sąskaita123“ – nebereikia atlikinėti duomenų pildymo ranka ar Excel lentelėmis. Visa informacija yra pateikiama vienoje vietoje, o tai sumažina klaidų tikimybę ir taupo laiką. Be to, sistema yra intuityvi ir nereikalauja gilios buhalterinės patirties – ją gali naudoti net pradedantieji verslininkai. Galiausiai, sistemos naudojimas yra draugiškas aplinkai.
Pasidomėkite valstybės teikiamomis lengvatomis
Valstybė aktyviai remia smulkųjį verslą ir savarankiškai dirbančius asmenis. Pavyzdžiui, pradedantieji gali gauti mokestines lengvatas arba paramą iš Europos Sąjungos finansuojamų programų. Nuolat sekite naujienas VMI ir Sodros tinklalapiuose, kur rasite informaciją apie galimybes sumažinti mokesčius ar pasinaudoti finansine pagalba.
Mokestinės lengvatos
Įmonės, kurios atitinka tam tikrus kriterijus, pirmaisiais veiklos metais gali būti atleistos nuo pelno mokesčio mokėjimo, joms gali būti taikomas 0% tarifas. Ši lengvata taikoma, jei įmonėje dirba ne daugiau kaip 10 darbuotojų, o metinės pajamos neviršija 300 000 eurų.
Europos Sąjungos finansuojamos programos
Verslo plėtros, socialinio verslo kūrimosi skatinimas. Ši programa skirta skatinti verslumą ir darbo vietų kūrimą, ypač socialinio verslo srityje. Galima gauti finansavimą naujų darbo vietų kūrimui, įrangos įsigijimui bei kitoms, su verslo pradžia susijusioms, išlaidoms.
Parama verslui kaimo vietovėse. Europos Sąjungos parama padeda vystyti kaimo vietovių ekonomiką, skatina smulkųjį verslą ne tik žemės ūkio, bet ir amatininkystės, apgyvendinimo bei paslaugų srityse. Tai prisideda prie darbo vietų kūrimo ir gyvenimo lygio gerinimo kaimo regionuose.
Papildomos galimybės
Finansavimas per „Verslumo skatinimo fondą“. Labai mažos ir mažos įmonės bei fiziniai asmenys, kurie pradeda verslą, gali gauti palankias šio fondo paskolas verslo pradžiai. Tai suteikia galimybę gauti finansavimą lengvatinėmis sąlygomis.
Verslo inkubatorių paslaugos. Verslo inkubatoriai pradedančioms įmonėms siūlo įvairias paslaugas: patalpų nuomą lengvatinėmis sąlygomis, profesionalias konsultacijas bei biuro paslaugas. Tokia pagalba padeda optimizuoti steigimo kaštus ir suteikia prieigą prie svarbiausių išteklių.
Pradėti kelionę kaip freelanceriui – tai intensyvus, bet labai prasmingas etapas. Nors pradžia gali būti kupina abejonių ir nežinomybės, tačiau laikantis nuosekliai parengtų žingsnių, freelancerių karjera gali tapti ne tik savarankiška, bet ir finansiškai atsiperkanti.